Historical graffiti and mass culture. A vision from the Public Archaeology
Abstract
The paper we present here contains prehistoric and historical graffiti representation forms in cinema and series aimed at the general audience. Making an analysis of these graffiti as one of the testimonies of emotions, daily life, society worries and its contexts, we consider very relevant its representation in cinema stages throughout history.
This text represents a first analysis of typologies, forms, appearance contexts and also graffiti making procedure. Considering all these aspects, we have carried out a comparative analysis between their appearance in these films and the scientific historical graffiti studies from branches as History and Archaeology during the last decades.
Accordingly, is our main objective to get deeper into the subject of the past image developed to mass culture within the Public archaeology theoretical framework.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Almansa, Jaime. (2013). Arqueología Pública en España. Madrid: JAS Arqueología Editorial.
Almansa, Jaime. (2017). Arqueología y Sociedad: Interacción y Acción desde la Teoría Crítica. Doctoral thesis, Universidad Complutense de Madrid.
Barrera Maturana, Jose I. (2002). Graffiti en la muralla del Albayzín. Arqueología y territorio medieval 9. 289-328.
Barrera Maturana, José I. (2004). Participación de cautivos cristianos en la construcción de la muralla nazarí del Albayzín (Granada): Sus graffiti. Arqueología y territorio medieval 11(1). 125-58.
Barrera Maturana, José I. (2016). Grafitos de presos de los siglos XVIII-XIX en la Torre del Homenaje de la Alhambra. De Arte 15. 179-94.
Barrera Maturana, José I. (2017). Grafitos históricos en la arquitectura doméstica granadina, siglos XVI-XVIII: Documentación, estudio y catalogación. Doctoral thesis, Universidad de Granada.
Benefiel, Rebeca (2017). Urban and Suburban Attitudes to Writing on Walls? Pompeii and Environs. In Irene Berti, Katharina Bolle, Fanny Opdenhoff, & Fabian Stroth (Eds.), Writing Matters: Presenting and Perceiving Monumental Inscriptions in Antiquity and the Middle Ages (353-73). Berlin, Boston: De Gruyter.
Bueno Ramírez, Primitiva, Barroso Bermejo, Rosa & De Balbín Berhmann, Rodrigo (2016). Megalithic art in the Iberian Peninsula. Thinking about graphic discourses in the European Megaliths. In Guillaume Robin, André D'Anna, Aurore Schmitt & Maxence Bailly (Eds.), Fonctions, utilisations et représentations de l’espace dans les sépultures monumentales du Néolithique Europeen. Provence: Presses Universitaires de Provence (185-203).
Burl, Aubrey (1995). A Guide to the Stone Circles of Britain, Ireland and Brittany. New Haven: Yale University Press.
Clottes, Jean (1996). Les dates de la Grotte Chauvet sont-elles invraisemblables?. International Newsletter on Rock Art 13. 27-29.
Comendador, Beatriz (2013). Consumo y Mass Media. In Jaime Almansa Sánchez (Ed.), En Arqueología Pública en España (115-32). Madrid: JAS Arqueología Editorial.
García Barrios, Ana, Martín Díaz, Ana M. (2012). Los grafitos mayas. In Pablo Ozcáriz Gil (Ed.), La memoria en la piedra: Estudios sobre grafitos históricos. Navarre: Príncipe de Viana (231-48).
Hernández Alcaraz, Laura & Navarro Poveda, C. (2000). La restauración del Castillo de la Atalaya. Villena 50. 94-98.
Herrasti, Lourdes, Martín, Cristina & Ferrándiz, Francisco (2014). Escrito en la pared. Mensajes ocultos en los grafitis. In Francisco Etxeberria & Koldo Pla (Eds.) El fuerte de San Cristóbal en la memoria: de prisión a sanatorio penitenciario. Iruñea-Pamplona: Pamiela (265-318).
Lorenzo, Josemi (2016). Grafitos medievales. Un intento de sistematización. In Francisco Reyes & Gonzalo Viñuales (Eds.), Grafitos históricos hispánicos I. Homenaje a Félix Palomero. Madrid: OMM (43-58).
Ozcáriz Gil, Pablo (2007). Los Grafitos de la Iglesia del Monasterio de la Oliva (Navarra). Madrid: Dykinson.
Ozcáriz Gil, Pablo (2008). Los grafitos del claustro de la Catedral de Pamplona: dibujos destacados y torres medievales. Trabajos de Arqueología de Navarra 20. 285-310.
Ozcáriz Gil, Pablo (2013). La memoria en la piedra. Estudios sobre grafitos históricos. Pamplona: Gobierno de Navarra.
Ruiz Redondo, Aitor (2010). Una nueva revisión del Panel de Las Manos de la Cueva del Castillo (Puente Viesgo, Cantabria). Munibe 61. 17-27.
Reyes Téllez, Francisco & Viñuales Ferreiro, Gonzalo (2016). Grafitos históricos hispánicos I. Homenaje a Félix Palomero, Madrid: OMM.
Sagasti Lacalle, Blanca (2012). Grafitos históricos en el palacio del Condestable de Pamplona. In Pablo Ozcáriz Gil (Ed.), La memoria en la piedra: estudios sobre grafitos históricos. Pamplona: Gobierno de Navarra (35-56).
Tejerizo García, Carlos (2011). Arqueología y cine: distorsiones de una ciencia y una profesión. El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia 2. 389-406.
DOI: http://dx.doi.org/10.23914/ap.v8i1.223
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Alberto Polo Romero, Diana Morales Manzanares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN: 2171-6315
Follow us on:
Journal edited by JAS Arqueología